Onderwijskramp

      Geen reacties op Onderwijskramp

cropped-Jan_ZCS-e1456587262973.jpgSoms word ik moe van het lezen van al die goed bedoelende en doortimmerde onderzoeken en rapporten. Helpt het ons uit de huidige “onderwijskramp” te komen?
Ik lees met regelmaat stukken over ons onderwijsstelsel, waar het wetenschappelijke sausje vanaf druipt. Wat mij betreft, mag dat wel wat minder. Het kost veel tijd en geld en draait maar al  te vaak om de brei heen.

 

Primair proces

Onderwijs is en blijft intermenselijk contact tussen leerling en docent, waarin de leerling geprikkeld wordt vanuit eigen betrokkenheid.
De leerling geeft vorm aan de eigen persoonlijke ontwikkeling met behoud van een ruime mate aan zelfbeschikking.
De docent prikkelt, luistert, ondersteunt in een veilige dialoog en interactie.

Onderwijstaak en consequenties voor het stelsel

Faciliteer de basis tussen leerling en docent. Dat vraagt om werken aan een cultuur, waarin een stuk vertrouwen en ruimte gegeven wordt aan een proces, waarin leerlingen, management en docenten onderwijs kunnen ademen in de breedste zin van het woord.

Inclusie van alle menselijke waarden, eigenschappen, drijfveren en behoeften, die bijdragen aan een klimaat waarin mensen zichzelf kunnen vormgeven en eigen antwoorden vinden op de vragen uit het actuele tijdsgewricht.

Niet alleen het eenzijdig “vernutten” van onze kinderen.

Als dit vraagt om flexibilisering, dient die ruimte vooral op de werkvloer gevonden te worden.

 

Delen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.