De 10 geboden van onderwijs en leren

      Geen reacties op De 10 geboden van onderwijs en leren

cropped-Jan_ZCS-e1456587262973.jpgNaar aanleiding van een vacature als onderwijsmanager heb ik mijn basisideeën over onderwijs en leren maar weer eens ge-update.
Welke functie dient leren en ons onderwijsstelsel te vervullen in het licht van een sterk veranderende wereld?

Nu ik niet meer dagelijks actief ben in het onderwijs is het voor mij misschien makkelijker om een ideaalbeeld neer te zetten. Ik wordt niet gehinderd door de belemmerende praktijk van elke dag.
De omstandigheden, waarin docenten, managers, bestuurders in ons onderwijsstelsel met hun idealen moeten dealen is niet makkelijk.

 

Onderwijs en leren als antwoord op actuele maatschappelijke ontwikkeling

In onze snel veranderende maatschappij met toegenomen communicatiemogelijkheden is het oude Taylorisme failliet. Grenzen vervagen, baan- en inkomenszekerheid zijn voor velen niet zo vanzelfsprekend meer. Arbeidskracht en onderwijs als verlengde van de maakbare wereld is passé. Sociale verhoudingen staan onder druk. De toekomst biedt minder zekerheden.

Ons onderwijsstelsel staat voor de uitdaging hier een antwoord op te vinden. Een wezenlijk nieuw antwoord, dat niet een zoveelste plakker is op het oude systeem.
Hoe ik en met mij velen tegen ons onderwijsstelsel aankijken is veranderd.
Mensen hebben altijd gezocht naar persoonlijke zingeving en ontwikkeling. De invulling daarvan is dichter bij het hier en nu komen liggen.

Mijn 10 geboden van onderwijs en leren

  1. Leren is een behoefte en levensvoorwaarde in iedere levensfase.
  2. Zin en betekenis ontstaan vanuit persoonlijke behoefte.
  3. Verbinding en zeggenschap in het proces en over de doelen is noodzakelijk en gewenst naar individuele vraag en vermogen.
  4. Leren is wezenlijk meer dan alleen cognitieve ontwikkeling. Hart, hoofd en handelen verdienen voldoende aandacht in onderlinge samenhang.
  5. Onderwijs is niet een doel, maar een vehikel. Het geeft en zoekt antwoorden op actuele vraagstukken uit alle persoonlijke en maatschappelijke domeinen.
  6. Leren krijgt vorm door uitdaging en spel, ruimte voor ontdekken en oefenen.
  7. Leren is een proces van vallen en opstaan, inschatten van risico’s en hoe te handelen. Overwinnen van frustraties en barrières, leidt tot de flexibiliteit en weerbaarheid, die deze tijd van ons vraagt.
  8. Onderwijs en training hoort thuis in voortdurende wisselwerking met de omgeving, waar de actuele behoefte aan kennis en ervaring aanwezig is. Leren krijgt daarmee een invoelbare en gewaardeerde plek binnen een levend systeem.
  9. Leraar, leerling en actoren in een leerplek erkennen, dat ze allen evenveel bijdragen aan de relatie en het proces. Allen hebben onmisbare betekenis voor het proces en de uitkomsten. Er is geen machtsverhouding. Er zijn wel verschillende verantwoordelijkheden.
  10. Delen is vermenigvuldigen. Verworven kennis en vaardigheden zijn zoveel als mogelijk toegankelijk voor iedereen, die daarom vraagt.

Reageer gerust.

 

Delen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.