Onderwijsdiscussie

      Geen reacties op Onderwijsdiscussie

Iedereen die mij kent, weet dat ik forse kritiek heb op het  huidige onderwijsstelsel en de aannames, waarop het gebouwd is. Ik geef die dan ook regelmatig hier en in mijn reacties op LinkedIn.
Zo trof ik een initiatief op LinkedIn van Luuk Kolthof voor onderwijs-vernieuwende ideeën, waar ik graag in mee zou willen denken.
Om de discussie te voeden, zie mijn reactie. Ik hoor graag, wat voor- en tegenstanders hiervan vinden.

 

Hi Luuk.

Ik loop zelf ook al wat langer rond met een dergelijk idee en heb al in diverse kleine groepjes hieraan gewerkt. Meestal met mensen, die geen werk hadden, hun baan dreigden te verliezen of beperkte commerciële activiteiten als ZZP-er (allen met uitgesproken ontevredenheid en het gevoel dat het anders zou moeten kunnen).  Dat stopte als mensen werkzekerheid kregen helaas.

Ik zie veel initiatieven die binnen ons onderwijsstelsel, ondanks goede bedoelingen, steeds weer ten onder gaan aan hokjesdenken, daaraan gekoppelde kwaliteits- en controlesystematiek.
Daarnaast moet je het ook op kunnen  brengen, om zekerheid op te geven.

Een persoonlijk leerproces laat zich niet vangen op deze manier. Het wordt duurzaam gevoed door een intrinsieke behoefte de wereld op speelse wijze te kunnen ontdekken.
Sociaal-emotioneel, mentaal en fysiek verbonden met waar we vandaan komen, waar we zijn en naar toe gaan op micro-, meso-, en macroniveau (als individu en als groep).

Leren is antwoord geven op actuele vragen, die binnen individu, groep en samenleving spelen door te experimenteren, reflecteren, communiceren, met vallen en opstaan, oefenen en herhalen, vaardigheden te ontwikkelen en daarmee een plek te vinden voor het eigen bestaan.

Dit vraagt om een systeem, dat het aandurft rigide eisen van een elitair systeem los te laten. Een systeem dat academisch ingestelde leerstijlen faciliteert, vooral cognitie beloont en minder cognitief ingestelde kinderen wegzet in een “lager” segment. Inherent exclusief en negatief onderscheidend.

Het gros van onze kinderen/leerlingen voelt zich in deze mal gedwongen.
Ook docenten en leraren ervaren dit, zijn zich niet altijd bewust van de implicaties van het huidige stelsel, willen vaak wel anders, maar lopen tegen een muur.
Hun roeping wordt niet bevredigd met alle gevolgen van uitblussing, berusting, burn-out en depressiviteit. We zien het terugslaan op onze kinderen.

Mijn eerste stap zou zijn uit te vinden, of we elkaar hierin kunnen vinden. Dat doe ik graag.
Zaterdag 25 november zit ik in Edinburgh, december 2 staat geboekt voor de Sint en 18 november zou nog kunnen.

Ik juig je initiatief van harte toe, omdat ik overtuigd ben dat er echt iets moet gebeuren.

Groet
Jan

 

Delen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.